• Voorlezen aan hulphonden?

Voorlezen aan hulphonden?

Leestijd
1 minuut
Tot nu toe gelezen

Voorlezen aan hulphonden?

zo, 01/19/2020 - 21:56

Komende week starten de Nationale Voorleesdagen. 22 Januari tot en met 1 februari staan in het teken van voorlezen voor en door kinderen. Het doel is om de fantasie van een kind te verrijken, de taalvaardigheid te verbeteren, maar ook om het plezier van voorlezen te beleven. Dit klinkt als een project waarin de hond geen rol speelt, maar niets is minder waar.

Hulphond Nederland heeft het project genaamd Kwispellezen, waarbij hulphonden als taak hebben om te worden voorgelezen. Gebleken is dat honden meerdere voordelen te bieden hebben in deze rol. Ten eerste hebben veel kinderen affiniteit met dieren en geeft de hulphond de motivatie om te gaan voorlezen. Waar ouders, leerkrachten of medeleerlingen ze misschien niet over de streep krijgen, zullen veel kinderen wel graag willen (voor)lezen als ze dit samen met een hond kunnen. Nog een voordeel dat een hond biedt, is wat we antropomorfisme noemen; het vermenselijken van niet-menselijke wezens. Kort samengevat: we kunnen de hond zien als een bijna menselijk wezen, als vriend en vertrouwenspersoon, maar zonder de eigenschappen die we misschien vervelend of intimiderend vinden van mensen. Een hond oordeelt niet, zal een kind niet onderbreken maar biedt alleen steun en gezelligheid door aanwezig te zijn. Dit werkt erg goed bij kinderen met faalangst of sociale problemen.

Tenslotte kan de voorlees-hulphond de concentratie van kinderen versterken door te fungeren als een zogenaamde body double. Het is bekend dat kinderen die gemakkelijk afgeleid raken of hun concentratie verliezen beter functioneren als ze een taak uitvoeren in de aanwezigheid van een ander. De ander houdt hen in het hier en nu en herinnert ze aan wat ze aan het doen waren, alleen al door aanwezig te zijn. Het nadeel van een mens als “body double” is dat ze ook geneigd zijn om juist afleiding te creëren, bijvoorbeeld door te praten. De hond is hierbij de perfecte body double: hij is wel aanwezig, maar niet dusdanig dat het averechts werkt. De therapiehonden die worden ingezet voor het voorleesproject zijn dan ook getraind op het bewaren van de rust, ze zullen maar minimaal reageren op externe prikkels en gewoon bij het kind blijven zitten of liggen. Overigens werkt de aanpak met een body double ook prima voor volwassenen met concentratieproblemen!

Het Kwispellezen van Hulphond Nederland had z’n debuut bij de Bibliotheek Midden-Brabant. Het richt zich op leerlingen uit groep 3 en 4 die wekelijks een kwartier komen voorlezen aan een van de hulphonden. Het project wordt gebruikt voor kinderen met een lees- of taalachterstand, maar ook kinderen met autisme, ADHD, hoogbegaafdheid of faalangst komen in aanmerking voor kwispellezen. De voorleessessies worden begeleid door een consulent met expertise op beide vlakken; het lezen en de omgang met honden. Kwispellezen is nog erg nieuw, het wordt op dit moment aangeboden in vier bibliotheken in Nederland.