• Steeds meer dropshipping bij hondenartikelen online

Steeds meer dropshipping bij hondenartikelen online

Leestijd
5 minuten
Tot nu toe gelezen

Steeds meer dropshipping bij hondenartikelen online

di, 12/15/2020 - 15:45

Nu door de lockdown steeds meer mensen online winkelen ruiken op veel winst beluste "ondernemers" ook hun kans...  kijk dus goed wat en voor welke prijs je iets bestelt.

Was het tot voor kort voorbehouden aan namaak-Ipods, spuuglelijke lampen en plastic sieraden, ook in de Hondenproducten zijn ze inmiddels volop actief, dropshippers. Online webwinkels die de mooiste aanbiedingen lijken te geven, met nog eens volop korting ook. Vooral de Facebook-advertentiies zijn legio. Maar pas op, want alhoewel niet illegaal gaat het vooral om webshops waar je in ieder geval niet krijgt wat je dacht te bestellen, en wel veel te veel betaald.

Wie googled op honden en dan kijkt bij shopping herkent ze vrijwel direct. Niet zelden aan de wat onbeholpen namen, de namenrij is eindeloos. Vaak met klinkende aanbiedingen, 2e artikel gratis en zo voort. Alleen, wat is het nu precies.

Dropshipping is niet illegaal, en op zich een vrij gebruikelijke manier van verkopen. Grote sites als Bo.com en Amazon.nl  doen feitelijk ook -heel netjes-  aan dropshipping met hun partners. Je bestelt een artikel via een dergelijke site bij een bedrijf, dat het artikel rechtstreeks levert. De site ertussen, bol.com of amazon dus, regelt de betaling en ontvangt daar commissie voor. Niets vreemds aan, en zolang alle partijen tevreden zijn.

Dropshipping

Dropshipping is eigenlijk bekender omdat het meestal sites zijn die artikelen aanbieden en -na een bestelling-  deze direct bij het welbekende AliExpress bestellen. In China dus. En dat is ook niet illegaal, tenslotte, ook bij reguliere (web)winkels worden artikelen uit China verkocht.  In China wordt nu eenmaal ontzettend veel geproduceerd, en vaak tegen aantrekkelijke prijzen. Als leverancier hoef je ook niet te vertellen waar je product vandaan komt, al horen producten die je in Nederland en België verkoopt als tussenhandel wel aan een aantal kwaliteitseisen te voldoen. Dat is -vaak- te herkennen aan het CE-logo. Deze CE-markering die op veel producten te vinden is geeft aan dat het product voldoet aan de daarvoor geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte (EER: de Europese Unie plus Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland). CE staat hierbij voor Conformité Européenne, wat zoveel betekent als in overeenstemming met de Europese regelgeving. Bijzonder is op te merken dat deze term nergens in een Europese richtlijn terug te vinden is. Op veel Chinese producten staat ook een CE-logo, alleen, die afkorting staat voor China Export, en biedt geen enkele kwaliteitsgarantie. Beide logo’s lijken heel erg op elkaar, en het vergt een goed ook om het verschil te zien. De hondenmand of hondenspeeltje met het echte logo is dan ook veilig voor de hond, het Chinese merk kan -hoeft niet-  betekenen dat er van alles en nog wat niet veilig is, brandbaar, verkeerde grondstoffen etc. Nogmaals, dat hoeft niet, maar de koper heeft geen enkele garantie.

Wie bij bol.com iets besteld, heeft retourrecht. Elk artikel kan binnen dertig dagen -mits in ongebruikte toestand-  worden teruggezonden, is iets al heel snel onbedoeld kapot, moet de leverancier dit vervangen of geld teruggeven. Terugzenden kan ofwel gratis, of is binnen Nederland (of België) en daardoor niet overdreven prijzig. Wie echter ontevreden is over het gekochte artikel bij de onbekende dropshipper, ziet vaak dat retourneren mogelijk is, naar China. En zelf de -naar China prijzige-  verzendkosten betalen. Voor artikelen met een niet al te hoog aankoopbedrag zullen de meeste mensen dat niet eens proberen. Bovendien moet de koper het zelf met de Chinese verkoper regelen, de dropshipper doet niks. En die communicatie met China kan wel eens lastig zijn.

Veel korting vaak duurkoop

Dropshippers -ze zijn er eigenlijk aan te herkennen- adverteren ook bijna allemaal met gigantische kortingen. Van 80 voor 40 euro enzovoort. Wie snel denkt zo een behoorlijk voordeel te halen komt bedrogen uit. In ons voorbeeld, de fluffy hondenmand, lijkt 24,95 voor de small-uitvoering een mooie prijs. Vooral omdat u daar volgens de dropshipper maar liefst 30 euro op bespaart. Wie even goed op AliExpress kijkt, vindt dezelfde hondenmand voor… 6,80 euro. Oftewel 18 euro goedkoper. Er komen nog wel verzendkosten bij (soms, niet altijd, ook op AliExpress kunnen de prijzen en verzendkosten sterk variëren, vergelijken loont daar ook), maar nog altijd bent u 14 euro goedkoper uit. En was het nu zo dat u de artikelen via de dropshipper binnen 2-3 dagen zou krijgen, maar nee. De dropshipper bestelt namelijk ook bij AliExpress, en dezelfde -vaak behoorlijk lange- levertijden gelden. 14 dagen klinkt mooi, maar de praktijk laat zien dat het eerder 6-8 weken is. Kortom, het enige voordeel wat er te halen is om bij een dropshipper te kopen is het voordeel van meer geld voor de dropshipper, u bent de huildende derde. Weliswaar -zo kunt u zeggen- is de verkoper in Nederland verantwoordelijk voor het product toch?  Jazeker, maar wie goed rondkijkt op een website van de dropshipper ziet dat “de klantenservice” uitsluitend met een e-mailformulier te bereiken is, telefoonnummers of een huisadres ontbreken vrijwel overal. En wat nog meer -vaak-  ontbreekt, is het KvK-nummer. De goede niet te na gesproken, dropshippers betalen nu eenmaal niet graag belasting. Ook geen BTW. Volgens -niet kloppende- verhalen onder de dropshippers zelf zijn ze immers “bemiddelaar” en hoeven ze geen BTW af te dragen. Het moet gezegd worden, de wet en de belastingdienst denken daar heel anders over. Daarom bestaat de gemiddelde dropship-site ook hooguit een paar maanden, daarna gaat de dropshipper gewoon met een andere naam verder op een andere site. Voor klachten heeft u het nakijken.

Overal invoerrecht op

Wie nu nog bij een dropshipper, of bij AliExpress zelf, iets koopt, moet nog ergens mee rekenen. Tot nu toe werden zendingen onder de ca. 25 euro gewoon doorgestuurd. Geen invoerrechten, geen BTW, geen inklaring. Duurdere artikelen werden soms wel en soms niet vergezeld van een brief van de Nederlandse douane dat er bij het afhalen alsnog een bedrag aan invoerrechten betaald moest worden. Niet voor niks werd er vaak bij -dure-  artikelen een rekening opgemaakt met een lage artikelprijs en hoge verzendkosten, om zo het eindbedrag buiten de inklaring maar wel voldoende om het product te dekken te maken.  Vanaf januari is dat over, over elk artikel dat vanuit China (of ander ver weg liggend land) Nederland binnenkomt, moeten invoerrechten betaald worden dan. Het Chinese pakketje wordt daarmee voor iedereen een stuk duurder, en die “hoge korting” die de dropshipper u beloofde, mag u na ontvangst met de belastingdienst alsnog afrekenen.

Hoe weet u nu of u met een dropshipper te maken heeft, of met een reguliere webwinkel?  Kijk in ieder geval naar de verzendmethodes. De dropshipper heeft bijna altijd dezelfde tekst op zijn site, iets met “versturen direct van de producent om kosten te besparen etc. De levertijd is dan 7-14 werkdagen, maar die wordt vrijwel nooit gehaald.

Alleen positieve reacties

Waar dropshippers ook goed in zijn is heel veel positieve klantenbeoordelingen. Het genoemde mandje werd door 53 mensen met allemaal 5 sterren gewaardeerd. Dat wekt vertrouwen…  Totdat je naar de meegestuurde foto’s kijkt, de foto van de twee vrolijke Chihuahua’s, ingestuurd door ene M.van Wijk (volgens de dropshipper “geverifieerd”) komen we met google-zoeken op meer dan 40 (!) websites tegen, en steeds bij beoordelingen, van inderdaad, 40 verschillende mensen. De vrolijke Westie was iets minder populair, maar is bij de ene winkel “Loes, die niet van haar bedje afwil” van klant Amrani, bij een Belgische dropshipper was het opnieuw Loes, maar heette de klant Eef Roodnat, en op een Engelse site heet “Loes” plotseling “Cooper” en de klant heet Jenny Bishop.  Google afbeeldingen zoeken is je beste vriend hier.. en zo zien we vrijwel elke “leuke” hondenfoto op vele plekken terugkeren. Een ander controlepuntje is trouwens om de vele positieve beoordelingen te vergelijken met de levensduur van de site. Soms heeft een verkoper al honderden beoordelingen terwijl de site een paar weken of maanden bestaat. En echt, mensen schrijven niet snel een beoordeling. Zelfs populaire artikelen op bol.com krijgen hooguit een paar tiental beoordelingen. Ook aardig, op een site die volgens hun website een 4,9 van 5 sterren scoorde, kreeg van de klanten op Facebook een 1,4 van vijf punten.. met zeer negatieve reacties. En dat voor de “grootste hondenspeciaalzaak van de Benelux”.

Kortom, laat u niet al te snel verleiden door hoge kortingen, maar zoek goed door, en bedenk of die (schijn)veiligheid van een “Nederlands” of “Belgisch” bedrijf opweegt tegen de veel hogere kosten. En of u uw hond blootstelt aan producten waarvan de kwaliteit niet altijd gegarandeerd is. Mooie verhalen “onze passie voor honden willen we met deze producten delen” of iets dergelijks, tsja, de lieve Border collie op de Nederlandse site bleek dezelfde lieve bordercollie op vier Engelse sites…  en ja, ook dat Engelse bedrijf kreeg uitsluitend negatieve reacties.