• Keurmeesters liever niet 'zomaar' taggen in foto's op social media

Keurmeesters liever niet 'zomaar' taggen in foto's op social media

Leestijd
1 minuut
Tot nu toe gelezen

Keurmeesters liever niet 'zomaar' taggen in foto's op social media

di, 12/22/2020 - 12:42

Hoe netjes is het om een keurmeester te taggen op social media? Mag dat eigenlijk?
De FCI vindt dat er te makkelijk wordt omgegaan met social media.

Mag ik een keurmeester taggen in een foto op Facebook of niet?  De discussie, op datzelfde Facebook, is volop gaande. De reden voor de discussie is een voorstel dat afgelopen september tijdens een online vergadering vrijwel unaniem werd aangenomen door de FCI Show Judges Commission.

Het -nieuwe- artikel 9 van de FCI show judges code of commitment to the welfare of pedigree dogs Judges and social media  zegt dat keurmeesters goed na moeten denken over hun activiteiten op social media. Wat ze vooral moeten voorkomen is:

  • Kritiek/commentaar geven op bepaalde specifieke honden, handlers en fokkers
  • Zich laten taggen in “win”-foto’s of video’s van honden die ze op de show -waar de foto genomen is-  niet hebben gekeurd
  • Deelnemen in fora of discussies online waarin specifieke honden worden besproken vlak voor of net na het aannemen en uitvoeren van een afspraak om te keuren

Dat is op zich logisch: een keurmeester taggen als hij de winnende hond in de foto gekeurd heeft, discussies met een keurmeester voeren over een bepaalde hond, het zou naar partijdigheid kunnen zwemen en is in ieder geval niet ethisch. De FCI verbiedt het taggen van keurmeesters niet. Taggen in gewone foto’s, in win-foto’s van honden die de keurmeester zelf op dat moment gekeurd heeft, dat mag allemaal. Dat kan ook niet, de FCI zelf heeft geen mogelijkheden om keurmeesters daarvoor af te straffen.

Nationale kennelverenigingen hebben die mogelijkheden wel, in casu hier de Raad van Beheer of de KMSH. En dat is omdat een keurmeester hierdoor het aanzien van de kynologie zou kunnen schaden. Een enkele keer getagd worden zal dat niet onmiddellijk doen, maar als er een soort van systematisch spelletje “tag- en vriendjespolitiek” gespeeld zou worden kan dat natuurlijk wel.

Volgens Yves De Clerck van de FCI is Social Media een dusdanig in ons leven binnengedrongen instrument dat de commissie meende dat de tijd was gekomen dat er een aantal specifieke gedragscodes nodig waren voor social media. En dat dit men dit ook zal moeten monitoren. “We weten dat het systeem niet perfect is, en dat het niet alles zal oplossen, maar dat het wel reden van bestaan heeft."

“Social Media have become a very invading tool in our lives and it was felt by the commission that the time had come to have some code of ethics about this particular point in order to monitor them, as efficiently as possible.  We are aware that it is not perfect, that it will not solve all issues but it has the merit to exist.“

Het is nu dus aan de nationale kennelclubs hier verder op te letten en waar nodig te handhaven.