Delta verbiedt pitbulls als hulphond op vluchten
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Airlines is onder vuur komen te liggen nu ze heeft aangekondigd dat ze niet langer “pitbull-achtige” honden als servicehonden, hulphonden, meeneemt op haar vluchten.
Volgens de maatschappij komt dat omdat er de laatste tijd veel incidenten zijn geweest,waarbij vooral personeelsleden van de maatschappij werden getroffen.. Het totaal aantal incidenten steeg met maar liefst 84%. De maatschappij noemt ook vooral een incident uit juli 2017, waarbij een passagier werd aangevallen door een hond van 40 kilo. Daarbij vergeet Delta wel te melden dat dat een labrador-kruising was. Delta omschrijft de honden op de voorwaarden als “bull-achtigen”, een lijst die verder ook reptielen, spinnen en geiten verbiedt.
Wat de maatschappij precies onder “pitbull-achtige hond” verstaat is overigens niet duidelijk. Veel andere rassen als de Staffordshire terrier en dergelijke worden ook vaak als pitbull weggezet.
De vliegmaatschappij eist verder dat passagiers 48 uur voor de vlucht volledig ingevulde documentatie over hun “Trained Service Animal” indienen. De documentatie mag niet meer dan een jaar oud zijn en omvat de certificering door een beroepsbeoefenaar in de geestelijke gezondheidszorg die aangeeft dat servicehonden op de vlucht nodig zijn voor die persoon. Het moet ook de vaccinatierecords van het dier bevatten.
In een verklaring aan Business Insider verdedigde Delta haar nieuwe beleid: "Tijdens het boarden voor Delta-vlucht 295 van Atlanta naar Narita werden twee medewerkers gebeten door het emotionele ondersteuningshond van een passagier. Een medewerker kreeg ter plaatse medische behandeling en de patientt en de hond werden verwijderd van de vlucht De veiligheid van onze klanten en medewerkers is altijd onze topprioriteit. " Volgens Delta betrof het hier een pitbull.
Voor mensen die een ‘pitbullachtige’ hulphond hebben kan dit wel veel problemen opleveren, omdat het vliegen met Delta zo onmogelijk wordt en ze dus naar andere maatschappijen, voor zover mogelijk, moeten uitwijken. Desondanks zal klagen moeilijk worden, de Amerikaanse ‘disbilities act’ (ADA) laat elk hondenras toe als geleidehond. Maar zogeheten emotionele supporthonden, voor o.a. PTSS en autisme, vallen niet onder deze klasse. Daarnaast hoeven commerciële luchtvaartmaatschappijen zich niet aan de ADA te houden, ze volgen hun eigen regels vastgelegd in de ACAA, de Air Carrier Access Act. Daarin is wel opgenomen dat hulpdieren die mogelijk gevaar opleveren voor medepassagiers en personeel geweigerd mogen worden.
Elena Bicker, directeur van de Animal Rescue Foundation, die onder andere pitbulls traint als servicedogs , zegt dat de organisatie van mening is dat beslissingen om de toegang voor een servicehond te beperken gebaseerd moeten zijn op hun individuele gedrag, zoals de wet stelt, en niet op een algemeen beleid dat is gebaseerd op hoe een hond eruit ziet.
Lees ook: Meer regels voor vliegen met hulphond na incidenten
“Ondanks de reputatie van de pitbull voor agressie, hebben de honden een bewezen staat van dienst als hulphonden en heeft ARF enorm veel succes geboekt met het trainen van pitbull-actige typen als emotionele hulphonden binnen zijn Pets and Vets-programma,” zegt Bicker.
"De resultaten van ARF weerspiegelen de resultaten van de uitkomsten van de American Temperament Test Society, waarbij ongeveer 30.000 honden van elk ras worden getest op angst, agressie en onderscheid makene tussen bedreigende en niet-bedreigende mensen," zegt Bicker. "Honden die ze definieerden als pitbulls bereikten een slagingspercentage van 86 procent, waarmee ze het op één na meest tolerante ras zijn dat door de ATTS is getest. Ze worden alleen voorafgegaan door Golden retrievers.”
Helemaal vreemd is de maatregel van Delta echter niet, in de VS lijkt het volkssport nummer 1 om je gewone huishond (of leguaan of wat dan ook) met vaak valse papieren tot Emotional Service Dog te benoemen. Deze frauderende groep mensen lijkt het nu voor de echte hulpbehoevende mensen te verknallen.