• Honden Haute Couture steeds meer mainstream

Honden Haute Couture steeds meer mainstream

Leestijd
2 minuten
Tot nu toe gelezen

Honden Haute Couture steeds meer mainstream

za, 04/29/2017 - 14:29

Nederland en België lopen nog een beetje achter, maar ook hier is het enorm in opkomst. Mode voor honden, met meer en meer kleding in allerlei vormen, kleuren  en maten. Uitsluitend bedoeld voor onze honden.

 

kleding

Alleen al in de VS is de markt voor kleding, snoepjes, speeltjes etc jaarlijks 11 miljard dollar, de totale "pet-market", dus inclusief voer etc, bedraagt daar maar liefst 69 miljard dollar (ruim 63 miljard euro). Ooit begonnen als fashion statement van Paris Hilton, is het nu gewoon bon ton om je hond, meestal de wat kleinere rassen, van top tot teen in haute couture te steken. Grote supermarkten als Wallmart haken aan, want ook daar in de schappen zijn complete modieuze outfits te vinden, tot aan partyhoedjes en nepsuede laarsjes aan toe.

kleding

Een hondenstyliste (ja, het bestaat) met de naam Dara Foster laat weten tegenover de media dat hondenmode van een bijna abnormaal iets nu gewoon mainstream is geworden. Hondeneigenaren die een halsband en riem kopen, kopen direct even een regenjas erbij, gewoon als essentieel onderdeel van de garderobe. Het is mer dan kleding, er zijn serieuze trends. Voor diegenen die niet achter willen lopen, Gingham (een ruitje in Nederland ook wel bekend onder de naam Brabants bont), plaid (ja, de ruitjes die we hier in de 60er jaren op plaids hadden) en patche zijn helemaal in, aldus de doggie-bloggers.

kleding

Maar wie echt helemaal hot wil zijn, doet zijn hond beenwarmers aan. Tweede must-have is een shirt, dekje of anderszins met "poep-emoji" Een andere trend is het nadoen van beeldmerken van menselijke kleding, maar dan "dogstyle".

Maar goed, als je je hond dan in biker-outfit of cupcake-jurk gehuld hebt, waarom? Vooral, zo menen verkopers, omdat ons huisdier steeds minder dier en steeds meer familielid wordt.

kleding

Veel hondeneigenaren in de VS zijn zogenaamde millenials, mensen zorond de dertig die nog wachten met het krijgen van kinderen, maar wel steeds meer behoefte aan een soort van gezinsleven krijgen. Dat is ook de concluise van Annamari Vänskä van de Universiteit van Stockholm. "Het familiehuisdier wordt steeds meer een echt persoon met rechten en de vermenselijking van dieren neemt toe. In sommige gevallen neemt het huisdier ook de plaats in van een mens, een kind, en wordt het een soort surrogaatkind". Niet heel vreemd, een hond mag dan hond zijn, de blik die je van je hond krijgt veroorzaakt dezelfde gevoelens die we ook hebben als een kind ons in de ogen kijkt. Feitelijk gaat Amerika, en Europa daar weer achteraan, dezelfde weg op als Japan, waar hondenmode al jaren mainstream is, en waar huwelijk en kinderen langzamerhand tot een dramatisch dieptepunt gedaald zijn. Ook economisch, want wie in Japan als vrouw wil werken, en mogelijk nog een kind kan krijgen gelet op de leeftijd, heeft het een stuk lastiger om carrière te maken.

 

cupcake

Ook in China -enerzijds gevreesd voor de wreedheden jegens honden- is een massale beweging op gang waar in de grote steden honden volledig aangekleed met hun eigenaren paraderen. Sneakers, babydollss, regenjasjes, noem het en je ziet het. Volgens psychologen omdat de hond daar de interpersoonlijke relatie moet vervangen, vooral onder jong volwassenen. “The pet becomes a projection of the opposite sex for some people who do not find a partner,” aldus Zhang Jiequn, van hetHuada Institute of Applied Psychology in Shanghai, tegen persbureau AFP.

kleding

Maar niet iedereen ziet een ander persoon in zijn hond, veel mensen zien de hond als mini-me, een reflectie van zichzelf. Zeker door de opkomst van social media zien we daar dat de harige lookalikes volop gedeeld worden.

En dus mag de hond mee, winkelen, lunchen, een avondje uit. Uiteraard geheel naar de laatste mode gekleed. Want je hond moet er net zo flashy uitzien als jij. Hoe fraaier, hoe beter, en hoe meer statussymbool.

kleding

"Het is ook heel goed voor het ego van het baasje" zegt pet-stylist Foster. Zij verkocht al een miljoen boeken met foto's van sharp-dressed dogs. De hond is een modeaccessoire geworden, en de extra aandacht die het baasje krijgt is voor velen een goed gevoel.

De bedrijven vinden het in ieder geval prachtig, en ook in Nederland en Belgie schieten hondenkledingshops inmiddels als paddestoelen uit de grond. Tenslotte wil iedereen meeverdienen.