• De kwalijke invloed van influencers
  • De kwalijke invloed van influencers
Leestijd
1 minuut
Tot nu toe gelezen

De kwalijke invloed van influencers

Fri, 02/17/2023 - 17:20

Onlangs was er bij Jinek een onderwerp dat in kynologenland behoorlijk wat effect sorteerde: er zaten drie zogenaamde influencers aan tafel die hun bekendheid vooral te danken hadden aan hun toypoedel.

Een hond als accessoire is niet nieuw: Paris Hilton deed het al en haar aangeklede chihuahua veroorzaakte een rage binnen het ras. Niet veel later kwam daar een dwergkees bij, een ras dat meestal met de verbasterde vorm van de Engelse naam wordt aangeduid: “Pomeriaan”. Ook dat veroorzaakte een enorme hype, met alle negatieve gevolgen van dien.
Diverse BN-ers schaften zo’n hondje aan en toen bleken dat ook gewone mensen, want er werd meestal nauwelijks gekeken of de fokker betrouwbaar was. Dat bleek wel uit bv deze aankoop

En nu is dus blijkbaar de toypoedel aan de beurt. Terwijl Nederlanders zich massaal uitspreken tegen broodfok, staat de telefoon bij de Nederlandse poedelclub roodgloeiend na een uitzending van Jinek en een artikel in de NRC.

Aan tafel bij Jinek verschenen drie dames met hun hondjes Romeo, Pablo en Milo. De influencers bleken hun succes geheel te danken te hebben aan hun toypoedels. En hoewel er wel degelijk werd benadrukt dat het hier om honden gaat en niet om statussymbolen, lag er ook heel veel nadruk op hoe schattig de diertjes wel niet waren.
Dat bleef niet zonder gevolgen: daags na de uitzending signaleerde de Nederlandse Poedelclub opeens een enorm stijging van de vraag naar toypoedels.
De Nederlandse Poedelclub maakt zich zorgen. Secretaris Anja de Jong: “Opvallend was dat de meeste vragen uit de regio Amsterdam leken te komen en dat versterkt de indruk dat het hier om een bepaald publiek gaat. En we maken ons grote zorgen dat die mensen de hondjes niet zien voor wat ze zijn: een klein en relatief kwetsbaar dier, een jachthondje met bijbehorend jachtinstinct, dat absoluut een hond is en géén accessoire!” 

De Poedelclub benadrukt dat deze hondjes niet geschikt zijn voor een gezin met jonge kinderen, simpelweg omdat ze fragiel zijn. “Bovendien”, aldus De Jong, “is er een enorme vraag, al vrij lang. En vraag creëert aanbod. Grote leveranciers in deze broodfokmarkt zijn een aantal Balkanlanden, maar ook Italië is een grote speler. We zien de markt overspoeld worden met poedeltjes van dubieuze afkomst, onbekende ouders, geen enkele test, niet kloppende boekjes en helaas ook de bijbehorende problematiek. Van de vele trimmers onder onze leden horen we al steeds vaker geluiden over onaangepast gedrag, angstagressie, plassen van angst en ga zo maar door.”

Voorzitter Marjoleine Roosendaal bevestigt dit beeld: “Er speelt een enorme voorkeur voor klein, kleiner, kleinst. Dat neemt makkelijk mee, denkt men blijkbaar. Bovendien is de vraag naar rode hondjes enorm en zo'n selectie werkt verkeerde fok in de hand. We maken ons ernstig zorgen over deze ontwikkelingen en vinden het jammer dat geen van de media die hierover bericht hebben, vooraf contact met ons hebben opgenomen.”

De boodschap is duidelijk en zou dat voor iedereen moeten zijn: een hond is geen speelgoed, hoe klein hij ook is. Het zou mooi zijn als mensen als Jinek die boodschap zouden uitdragen, in plaats van de schattigheid van deze hondjes te exploiteren voor een praatprogramma.

Foto: Alexas_Fotos