We willen lekker ruikend hondenvoer... | Dogzine

We willen lekker ruikend hondenvoer...

bak met brokjes (foto pixabay.com)

Geurbeleving sluit sterk aan bij de emotionele reacties van zowel mens als hond, een biologisch feit dat hondenvoerfabrikanten kunnen gebruiken om de loyaliteit van klanten te vergroten. Verbetering van de geur van huisdierenvoeding zorgt ervoor dat klanten blijven terugkomen.   Uit enquêtes bleek dat eigenaren van gezelschapsdieren een voorkeur hebben voor voedingsmiddelen voor huisdieren met aangenamere aroma's in vergelijking met sterker ruikende voeding van concurrenten. Dat zei Chloé Champion, marketingdirecteur van het Amerikaanse Diana Pet Food tijdens een congres van diervoedingsfabrikanten in oktober dit jaar.

Het geven en krijgen van voedsel heeft diepe wortels in menselijk sociaal gedrag, en die oerinstincten dragen bij aan wat je een huisdier geeft. Vooral nu meer eigenaren van huisdieren zichzelf als ouders van die dieren zien, is het eten met je hond of kat een belangrijk onderdeel geworden van het dagelijkse ritueel voor veel mensen. Meer dan de helft van de millenials (generatie van na 1990) die huisdieren hebben vond het bijvoorbeeld belangrijk om tegelijk met hun vierpotig maatje te eten, volgens een onderzoek uit 2014 door Wakefield Research. Slechts negen procent van de babyboomers (generatie van voor 1960 ongeveer) wil dit ook.

Tijdens die gezamenlijke maaltijden kan een scherpe geur van het dierenvoedsel makkelijk de smakelijke aroma's van het eigen eten van de hondenbaasjes overvleugelen. Zelfs als de baasjes in een huishouden de maaltijd niet gezamenlijk met de viervoeters houden, kan de geur van honden- of kattenvoer de aankoopbeslissingen van mensen beïnvloeden.


 


Inderdaad, veel eigenaren van huisdierendieren in de Verenigde Staten zullen diervoeding met een sterke geur vermijden, bleek uit marktonderzoek van Packaged Facts. Minder dan een derde van de hondenbezitters (28 procent) of katteneigenaren (31 procent) laat zich niet afschrikken door sterk ruikend voer voor huisdieren. Onder honden- of kattenbezitters is 40 procent het er een beetje over eens dat ze het kopen van sterk ruikende dierending liefst vermijden, en nog eens 30 tot 32 procent is het daar zeer mee eens.

In een onderzoek uitgevoerd door de researchafdeling van Diana Pet Foods, gaf de meerderheid van de eigenaren in de Verenigde Staten aan dat ze liever honden- en kattenvoer met betere geur zou kopen dan concurrerende producten met een sterke geur. Sommige van die eigenaren meldden ook dat ze geen “nat voedsel” (vers vlees of blikvoeding) voor huisdieren in de koelkast wilden houden vanwege de geur. Eigenaren van dieren hebben de neiging om de kwaliteit van de dierenvoeding voor huisdieren te beoordelen op de aangenaamheid van de geur, ruikt iets lekker, is het voedsel dus beter.

Hoe de honden er tegenover stonden, is niet onderzocht.

Wellicht ook interessant

gobone screeenshot

Digitaal is coming to the dogs...

We leven in een digitale wereld, en dat gaat ook aan onze honden niet voorbij.

rauw voer

Rauw voer

Onlangs verscheen er in eigen beheer een boekje over hondenvoeding. Nu verschijnen er veel boeken over dit onderwerp, maar dit sprong er op positieve wijze uit.

Rennende Mechelse herder, foto pixabay

Honden lopen harder voor lekkerder treats

We trainen onze honden met positieve methodes, we belonen goed gedrag dus. En heel vaak doen we dat mat trainertjes, voertjes of treats, net hoe je ze noemt. Eten dus.