• Huisdier hebben is goed voor ontwikkeling kinderen

Huisdier hebben is goed voor ontwikkeling kinderen

Leestijd
2 minuten
Tot nu toe gelezen

Huisdier hebben is goed voor ontwikkeling kinderen

wo, 03/08/2017 - 18:21

Een huisdier kan sociaal, emotioneel en educatief voordeel brengen aan kinderen en adolescenten, zo blijkt uit een onlangs gepubliceerde studie. Kinderen met huisdieren hebben de neiging om meer zelfvertrouwen te hebben, minder eenzaamheid te voelen  en betere sociale vaardigheden hebben. Huisdieren kunnen dus  helpen bij de gezonde ontwikkeling van het kind.

De universiteit van Liverpool voerde het onderzoek, gepubliceerd in het International Journal of Environmental Research and Public Health, uit. Het  WALTHAM Centre for Pet Nutrition, onderdeel van Mars Petcare  financierde het geheel.  De onderzoekers voerden een uitgebreide literatuurstudie uit naar de effecten van huisdieren op emotionele, educatieve of gedragsproblemen bij kinderen en adolescenten.

Meer eigenwaarde

Volgens de onderzoekers werd er vooral bewijs gevonden voor het verband tussen het hebben van een huisdier en het gevoel voor eigenwaarde en het verminderen van eenzaamheid. In hoeverre huisdieren ook depressie tegengaan en andere angsten, werd minder duidelijk. Kinderen met huisdieren bleken ook een betere intellectuele ontwikkeling door te maken en meer gebruik te maken van sociale netwerken. Wel concluderen de onderzoekers ook dat de tot nu toe gedane onderzoeken geen langetermijn-onderzoeken waren, en kwalitatief hoogwaardig onderzoek veelal ontbreekt.

Wat betreft eigenbeeld valt op dat dit zowel sterk is bij adolescenten en pre-adolescenten. Kinderen tussen de 10 en 14 hadden ook duidelijk minder stress. Er zijn voorzichtige bewijzen dat het ook een langetermijn-effect is, bij Amerikaanse undergraduate studenten bleek het zelfvertrouwen groter te zijn naarmate ze op jongere leeftijd al een huisdier hadden.

Moeders vonden hun kinderen de eerste paar maanden na de aanschaf van een hond of kat duidelijk minder ondeugend

Qua gedrag blijkt vooral de aanschaf van een dier van belang. Moeders vonden hun kinderen de eerste paar maanden na de aanschaf van een hond of kat duidelijk minder ondeugend, en in het algemeen gedroegen ze zich beter. Helaas, was het dier een maand of zes in huis nam dit af en was er feitelijk geen verschil meer met kinderen die geen huisdier hadden. Dit ging wel over jongere kinderen, bij oudere kinderen (ouder dan 8) werd ook op langere termijn een meer verantwoordelijk gedrag gezien.

Jonge kinderen die huisdieren hebben zijn minder mensgericht in hun opvattingen, en blijken ook meer van biologie te weten. Dat kwam uit meerdere onderzoeken naar voren. Bovendien bleken kinderen met huisdieren ook met meer plezier te leren als hun huisdier erbij werd betrokken. Jonge kinderen met huisdieren blijken ook over een beter taalgebruik te beschikken in termen van vocabulaire.

In het algemeen, zo concluderen de onderzoekers, is het hebben van een huisdier goed voor zowel kinderen als adolescenten. Uit de huidige gegevens blijkt dat het hebben van honden gunstig kan zijn in termen van de preventie van verlatingsangst en sociale angst bij zowel kinderen en adolescenten, maar dit moet verder worden onderzocht, omdat deze bevinding nog niet consistent zijn bij oudere kinderen en adolescenten . Het is onbekend of honden symptomen van angst bij kinderen kunnen verminderen. Er is weinig bewijs voor de eventuele gevolgen bij angst voor andere soorten huisdieren.  Aangetoond wordt ook dat kinderen die opgroeien met een huisdier een hoger niveau van eigenwaarde hebben en zich ontwikkelen tot meer sociaal competente volwassenen dan kinderen die niet met dieren opgroeiden.

Wel vinden de onderzoekers een paar nadelen aan het hebben van huisdieren. Zo worden vooral kinderen onder de vijf jaar wat vaker ziek ten gevolge van zoönoses, oftewel van dier-op-mens overdraagbare ziektes.  Het verlies van een geliefd huisdier kan voor veel kinderen ook een bron van verdriet en stress zijn.

Auteur

Andre Heuzer

bron

Companion Animals and Child/Adolescent Development: A Systematic Review of the …