• Dierenarts communiceert verkeerd

Dierenarts communiceert verkeerd

Leestijd
2 minuten
Tot nu toe gelezen

Dierenarts communiceert verkeerd

vr, 05/05/2017 - 16:18

"Dierenartsen zouden beter kunnen communiceren met hun klanten" concluderen onderzoekers van de Universiteit van Bristol. Volgens dit recente onderzoek zouden dierenartsen vooral een te dominante houding aannemen waardoor er weinig ruimte is voor inbreng van de eigenaar van het zieke dier.  Alison Bard , de hoofdonderzoeker, kwam  er tijdens het onderzoek achter dat dierenartsen de neiging hebben om heel direct te communiceren. Uit het onderzoek bleek verder dat klanten hun mening niet vaak gaven en dat de dierenarts bepaalt hoe de communicatie verloopt.

Nu gaat het in dit onderzoek om veeartsen in Engeland, en dat is toch een iets andere tak van sport dan de dierenarts in de stad die vooral honden en katten op het  spreekuur krijgt. In de veehouderij is het dier nog altijd meer productiemiddel, en minder lid van het gezin. Toch kan het licht laten schijnen op alle kritiek die er de laatste tijd is op de rol van de dierenarts in de discussies rondom vaccineren en parasietenbestrijding.

Het onderzoek zelf  is gebaseerd op rollenspellen. In de rollenspellen ging het over een kreupel paard en een merrie met uierontsteking. Vijftien dierenartsen deden mee en zij communiceerde met een actrice die ervaring heeft met medische en diergeneeskunde gerelateerde situaties. Voornaamste conclusie, door beter met de eigenaar te communiceren betrek je hem beter in het hele proces, en worden de beslissingen duidelijker voor de diereneigenaar.

De onderzoekers zeggen verder dat de directe communicatie van een dierenarts, de zakelijke manier,  ervoor zorgt dat de emotionele band van de klant met zijn dierenarts afneemt. De dierenarts wordt onvoldoende gezien als persoon die er op uit is om samen met jou, in overleg, de beste oplossing voor je dier te kiezen. En daarmee wordt de mening van de eigenaar buitenspel gezet, en voelt deze zich niet gehoord.

Voor dierenartsen was het jarenlang het belangrijkste om nauwkeurigheid te zijn en goed advies te geven om het dier zo snel mogelijk te helpen.  Maar de laatste jaren is het dier steeds meer "mens" geworden, en wordt het advies van de dierenarts niet meer klakkeloos overgenomen. Eerder onderzoek liet al zien dat de "patient compliance", de mate waarin mensen het advies van de dierenarts opvolgen, steeds geringer wordt. Dierenartsen in de VS meenden zelf nog dat 59% van hun klanten het advies opvolgden, de praktijk kwam niet verder dan 21%.

Gardiner concludeerde een tiental jaar geleden al dat slecte communicatievaardigheden niet alleen het plezier in het werk zouden verminderen, en de stress doen toenemen, maar ook dat  het de uitkomst van de behandeling beinvloedt. Doordat de klant niet doet wat de dierenarts vraagt. The ability to recognise normal human emotional reactions, and assess where there is a need for referral to another professional, for example, a general practitioner or psychologist, cannot be considered an optional skill"

Het -ongevraagd- geven van extra informatie zou ook de kwaliteit van het dierenartsenbezoek verbeteren. " A separate study found that patients were more likely to be compliant when their doctors offered additional information, used more positive (less negative) language, and asked fewer questions" zo bleek uit later onderzoek.   En de nadruk bij de dierenarts zou moeten veranderen: " Over-reliance on technology, a disease-based approach to training and practice, and pressing economic considerations may result in relationships that fail to meet client expectations"

De onderzoekers in het meest recente onderzoek zijn er ook  ervan overtuigd dat de tijden zijn veranderd en klanten niet meer klakkeloos het advies van de dierenarts aannemen. ‘Het kan voor een dierenarts waardevol zijn om dit gedrag van klanten te signaleren, maar het is ook complex. Het krijgen van ‘goed’ advies is voor klanten niet altijd genoeg om het advies in de praktijk te brengen, zeker niet als het ziektegeval complex is en de klant twijfelt over de behandeling. Op dat moment is het belangrijk hoe de informatie wordt gecommuniceerd en de motivatie van de klant wordt dan gevormd door de dierenarts.’

Volgens eerdere onderzoeken vinden klanten het vooral van belang dat de dierenarts ook een duidelijke band met het dier heeft, en echte interesse in zijn gezondheid. Dan neemt het vertrouwen en de mate waarin een advies wordt opgevolgd toe.

 

bron

The future of veterinary communication: Partnership or persuasion? A qualitativ…