• Kinderen herkennen hondentaal niet, of reageren verkeerd...
Leestijd
1 minuut
Tot nu toe gelezen

Kinderen herkennen hondentaal niet, of reageren verkeerd...

lun, 11/05/2018 - 18:01

Niet alleen herkennen kinderen hondentaal slecht, waardoor ze vaak niet het verschil tussen een vrolijke en een kwade, verontruste hond zien, zelfs als ze de emotionele staat van de hond herkennen, reageren ze daar vaak verkeerd op, waardoor hun gedrag opnieuw aanleiding kan geven tot een bijtincident.. Dat blijkt uit nieuw onderzoek naar kinderen en het herkennen van hondentaal door de Keele University in Staffordshire, Engeland.

Dat heeft dan ook weer belangrijke implicaties voor programma's voor het voorkomen van hondenbeten, omdat die zich vooral bezig houden met kinderen leren de hondentaal, de signalen, te herkennen. Maar als kinderen dan alsnog verkeerd reageren, zal het aantal bijtincidenten niet verminderen.

Het huidige onderzoek had tot doel de uitkomsten van eerder onderzoek te bevestigen dat jonge kinderen het vaak moeilijk vinden om de emoties van honden te herkennen, met name van angstige honden. Ook wilden de onderzoekers weten of kinderen de hond zouden benaderen of niet.

De uitkomsten gaven aan dat 4- en 6-jarige kinderen significant slechter waren in het herkennen van bange of vrolijke honden in vergelijking met boze honden. Wel bleek het in dit onderzoek beter dan in eerdere onderzoeken (56% van de kinderen wist de emotionele staat van de hond goed te herkennen, eerder was dat nog geen 20%). Mogelijk kwam dit ook omdat de kinderen naast video’s van de honden ook foto’s te zien kregen, en die waren dus eenvoudiger te herkennen.

Naast dat kinderen dus niet zo goed in staat zijn om angstige honden nauwkeurig te herkennen, blijkt ook dat ze zich vaker ongepast gedragen rond bange of boze honden, aangezien 81% van de kinderen een hond toch zou naderen die ze als bang of kwaad hadden herkend. Ze meldden dat ze net zo vaak een angstige hond zouden naderen als een vrolijke hond. Deze uitkomst ondersteunt het eerdere onderzoek dat suggereert dat kinderen een gebrek aan kennis hebben van veilig omgaan met honden. Voor programma’s die proberen het aantal bijtincidenten te verminderen is het van belang niet alleen aan te leren de emotie te herkennen, maar ook dat er vervolgens goed gehandeld wordt.

bron

Young children’s interpretation of dog’s emotions and their intentions to appro…