• Britse dierenartsen in actie tegen verkeerde reclame met dieren
Leestijd
1 minuut
Tot nu toe gelezen

Britse dierenartsen in actie tegen verkeerde reclame met dieren

jeu, 12/06/2018 - 16:36

De brancheorganisatie van Britse dierenartsen, BVA,  doet een beroep op adverteerders en dierenartsen om goed na te denken over de manier waarop dieren worden afgebeeld in hun marketingcommunicatie om verantwoord eigenaarschap van huisdieren en positieve resultaten voor dierengezondheid en welzijn te bevorderen.

Het initiatief is ontstaan nadat een grote winkelketen kleding met een afbeelding van wat sommige mensen als een gecoupeerde Dobermann (zie artikelfoto) beschouwden in advertenties liet  zien. Samen met de Veterinary Animal Welfare Coalition is gisteren daarom een pakket richtlijnen voor huisdierreclame gelanceerd door de BA

Het document "Huisdieren in reclame: een sociaal probleem" (engels), geeft richtlijnen voor goede omgaan met  en veelvoorkomende fouten bij het uitbeelden van huisdieren, of het nu echte huisdieren zijn of cartoons gemaakt door de computer.  Het document gaat specifiek in op de vijf dierenwelzijnspunten die in het Britse dierenwelzijn gelden: De juiste woonruimte, het juiste dieet (voeding), de mogelijkheid om soortspecifiek gedrag te vertonen, de mogelijkheid om ofwel samen ofwel apart van andere huisdieren gehuisvest te zijn en de noodzaak om gevrijwaard te blijven van pijn, lijden, verwondingen en ziektes.

De richtlijnen moedigen ook dierenartsen aan om na te denken over de manier waarop dieren worden afgebeeld, naast de gezondheid en het welzijn van het specifieke dier dat ze verzorgen en om eventuele zorgen bij de adverteerders te melden.

BVA-voorzitter Simon Doherty zei: "Als mensen met een beroep gericht op dierenwelzijn is het van belang dat dierenartsen en dierenartsassistenten het voortouw nemen om ervoor te zorgen dat klanten beelden in reclame en marketing zien die verantwoord huisdierenbezit en positieve resultaten voor de gezondheid van dieren en dierenwelzijn promoten."

De BVA stuurt een kopie van de leidraad naar alle grote merken waarmee de organisatie  al connecties heeft en is er ook een voorbeeldbrief ontwikkeld om dierenartsen te helpen bij het bereiken van andere organisaties.